NEW

21 April 2025

PRACTICE QUESTIONS OF CLASS 12 EDUCATION LESSON 1 ACCORDING TO NEW SYLLABUS,MCQ AND ASSERTATION AND REASONING TYPE QUESTIONS,माध्यमिक शिक्षा आयोग,भारतीय शिक्षा आयोग, विश्वविद्यालय शिक्षा आयोग



 1. Assertion and Reasoning MCQ Question (Hindi & English):

Assertion (A): माध्यमिक शिक्षा आयोग (1952-53) ने नागरिकता के विकास को माध्यमिक शिक्षा का एक महत्वपूर्ण उद्देश्य माना। / Assertion (A): The Secondary Education Commission (1952-53) considered the development of citizenship as an important objective of secondary education.

Reason (R): आयोग का मानना था कि माध्यमिक शिक्षा को छात्रों को जिम्मेदार और जागरूक नागरिक बनने के लिए प्रशिक्षित करना चाहिए। / Reason (R): The commission believed that secondary education should train students to become responsible and aware citizens.

(a) (A) और (R) दोनों सत्य हैं और (R), (A) की सही व्याख्या है। / Both (A) and (R) are true, and (R) is the correct explanation of (A).

(b) (A) और (R) दोनों सत्य हैं, लेकिन (R), (A) की सही व्याख्या नहीं है। / Both (A) and (R) are true, but (R) is not the correct explanation of (A).

(c) (A) सत्य है, लेकिन (R) असत्य है। / (A) is true, but (R) is false.

(d) (A) असत्य है, लेकिन (R) सत्य है। / (A) is false, but (R) is true.

2. MCQ Questions (Hindi & English):

1. माध्यमिक शिक्षा आयोग (1952-53) के अनुसार, माध्यमिक शिक्षा का मुख्य उद्देश्य छात्रों में किस गुण का विकास करना नहीं था? / According to the Secondary Education Commission (1952-53), the main objective of secondary education was NOT to develop which quality in students?

(a) लोकतांत्रिक नागरिकता / Democratic citizenship

(b) व्यावसायिक कुशलता / Improvement of vocational efficiency

(c) व्यक्तित्व का विकास / Development of personality

(d) केवल सैद्धांतिक ज्ञान प्राप्त करना / Only acquiring theoretical knowledge

2. माध्यमिक शिक्षा आयोग (1952-53) ने माध्यमिक शिक्षा की अवधि कितने वर्ष निर्धारित की थी? / What was the duration of secondary education fixed by the Secondary Education Commission (1952-53)?

(a) 5 वर्ष / 5 years

(b) 6 वर्ष / 6 years

(c) 7 वर्ष / 7 years

(d) 8 वर्ष / 8 years

3. Matching Type MCQ Question (Hindi & English):

निम्नलिखित को सुमेलित कीजिए: / Match the following:

सूची I / List I

(i) लोकतांत्रिक नागरिकता का विकास / Development of Democratic Citizenship

(ii) व्यावसायिक कुशलता में उन्नति / Improvement of Vocational Efficiency

(iii) व्यक्तित्व का विकास / Development of Personality

सूची II / List II

(a) छात्रों को आत्मनिर्भर बनाना / Making students self-reliant

(b) सामाजिक और राजनीतिक जीवन में सक्रिय भागीदारी के लिए तैयार करना / Preparing students for active participation in social and political life

(c) छात्रों के नैतिक, बौद्धिक और सांस्कृतिक पहलुओं का विकास करना / Developing the moral, intellectual, and cultural aspects of students

(a) (i)-(a), (ii)-(b), (iii)-(c)

(b) (i)-(b), (ii)-(a), (iii)-(c)

(c) (i)-(c), (ii)-(a), (iii)-(b)

(d) (i)-(b), (ii)-(c), (iii)-(a)

4. Arrange Type MCQ Question (Hindi & English):

माध्यमिक शिक्षा आयोग (1952-53) द्वारा माध्यमिक शिक्षा के उद्देश्यों को दिए गए महत्व के संभावित क्रम में व्यवस्थित कीजिए (उच्च प्राथमिकता से निम्न प्राथमिकता की ओर): / Arrange the following objectives of secondary education in the likely order of importance given by the Secondary Education Commission (1952-53) (from higher priority to lower priority):

(i) व्यावसायिक कुशलता में उन्नति (Improvement of Vocational Efficiency)

(ii) लोकतांत्रिक नागरिकता का विकास (Development of Democratic Citizenship)

(iii) व्यक्तित्व का विकास (Development of Personality)

(a) (i), (ii), (iii)

(b) (ii), (iii), (i)

(c) (iii), (i), (ii)

(d) (ii), (i), (iii)

5. MCQ Questions from the Paragraph (Hindi & English):

1. माध्यमिक शिक्षा आयोग (1952-53) ने 10 वर्ष की स्कूली शिक्षा के बाद माध्यमिक शिक्षा की अवधि कितने वर्ष की सिफारिश की? / What was the duration of secondary education recommended by the Secondary Education Commission (1952-53) after 10 years of schooling?

(a) 2 वर्ष / 2 years

(b) 3 वर्ष / 3 years

(c) 4 वर्ष / 4 years

(d) 5 वर्ष / 5 years

11. Assertion and Reasoning MCQ Question (Hindi & English):
Assertion (A): भारतीय शिक्षा आयोग (1964-66) का मुख्य उद्देश्य शिक्षा प्रणाली को राष्ट्रीय आवश्यकताओं और आकांक्षाओं के अनुरूप रूपांतरित करना था। / Assertion (A): The main objective of the Indian Education Commission (1964-66) was to transform the education system in accordance with national needs and aspirations.
Reason (R): स्वतंत्रता के बाद, भारतीय शिक्षा प्रणाली में गुणात्मक और मात्रात्मक दोनों ही दृष्टियों से महत्वपूर्ण बदलाव लाने की आवश्यकता महसूस की गई। / Reason (R): After independence, there was a felt need to bring about significant changes, both qualitatively and quantitatively, in the Indian education system.
(a) (A) और (R) दोनों सत्य हैं और (R), (A) की सही व्याख्या है। / Both (A) and (R) are true, and (R) is the correct explanation of (A).
(b) (A) और (R) दोनों सत्य हैं, लेकिन (R), (A) की सही व्याख्या नहीं है। / Both (A) and (R) are true, but (R) is not the correct explanation of (A).
(c) (A) सत्य है, लेकिन (R) असत्य है। / (A) is true, but (R) is false.
(d) (A) असत्य है, लेकिन (R) सत्य है। / (A) is false, but (R) is true.
12. MCQ Questions (Hindi & English):
1. भारतीय शिक्षा आयोग (1964-66) को और किस नाम से जाना जाता है? / By what other name is the Indian Education Commission (1964-66) also known?
(a) मुदालियर आयोग / Mudaliar Commission
(b) राधाकृष्णन आयोग / Radhakrishnan Commission
(c) कोठारी आयोग / Kothari Commission
(d) हंटर आयोग / Hunter Commission
2. भारतीय शिक्षा आयोग (1964-66) की नियुक्ति किस वर्ष में हुई थी? / In which year was the Indian Education Commission (1964-66) appointed?
(a) 1962
(b) 1964
(c) 1966
(d) 1968
13. Matching Type MCQ Question (Hindi & English):
निम्नलिखित को सुमेलित कीजिए: / Match the following:
सूची I / List I
(i) भारतीय शिक्षा आयोग / Indian Education Commission
(ii) माध्यमिक शिक्षा आयोग / Secondary Education Commission
(iii) विश्वविद्यालय शिक्षा आयोग / University Education Commission
सूची II / List II
(a) 1952-53
(b) 1948-49
(c) 1964-66
(a) (i)-(a), (ii)-(b), (iii)-(c)
(b) (i)-(c), (ii)-(a), (iii)-(b)
(c) (i)-(b), (ii)-(c), (iii)-(a)
(d) (i)-(c), (ii)-(b), (iii)-(a)
14. Arrange Type MCQ Question (Hindi & English):
निम्नलिखित शिक्षा आयोगों को उनके नियुक्ति वर्ष के अनुसार कालक्रमानुसार व्यवस्थित कीजिए: / Arrange the following education commissions in chronological order according to their year of appointment:
(i) विश्वविद्यालय शिक्षा आयोग (University Education Commission)
(ii) माध्यमिक शिक्षा आयोग (Secondary Education Commission)
(iii) भारतीय शिक्षा आयोग (Indian Education Commission)
(a) (i), (ii), (iii)
(b) (ii), (i), (iii)
(c) (i), (iii), (ii)
(d) (iii), (ii), (i)
15. MCQ Questions from the Paragraph (Hindi & English):
1. भारतीय शिक्षा आयोग (1964-66) के अध्यक्ष कौन थे? / Who was the chairman of the Indian Education Commission (1964-66)?
(a) डॉ. ए. लक्ष्मणस्वामी मुदालियर / Dr. A. Lakshmanaswami Mudaliar
(b) डॉ. सर्वपल्ली राधाकृष्णन / Dr. Sarvepalli Radhakrishnan
(c) डॉ. डी.एस. कोठारी / Dr. D.S. Kothari
(d) मौलाना अबुल कलाम आज़ाद / Maulana Abul Kalam Azad
2. भारतीय शिक्षा आयोग (1964-66) ने शिक्षा के क्षेत्र में किन महत्वपूर्ण चुनौतियों की पहचान की? / What were some of the significant challenges in the field of education identified by the Indian Education Commission (1964-66)?
(a) शिक्षकों की अत्यधिक संख्या / Excessive number of teachers
(b) पर्याप्त वित्तीय संसाधनों की उपलब्धता / Availability of sufficient financial resources
(c) शिक्षा के अवसरों की असमानता और शिक्षा की गुणवत्ता में कमी / Disparities in educational opportunities and shortcomings in the quality of education
(d) आधुनिक तकनीक का व्यापक उपयोग / Widespread use of modern technology
22. MCQ Questions (Hindi & English):
1. कोठारी आयोग (1964-66) के अनुसार, शिक्षा द्वारा उत्पादकता (Education and Productivity) का क्या अर्थ है? / According to the Kothari Commission (1964-66), what is the meaning of Education and Productivity?
(a) केवल वैज्ञानिक अनुसंधान में वृद्धि / Only an increase in scientific research
(b) शिक्षा द्वारा विज्ञान और प्रौद्योगिकी के क्षेत्र में प्रगति / Progress in the field of science and technology through education
(c) शिक्षा द्वारा कृषि और उद्योग सहित सभी क्षेत्रों में उत्पादन में वृद्धि / Increase in production in all sectors including agriculture and industry through education
(d) केवल अधिक इंजीनियर और डॉक्टर बनाना / Only creating more engineers and doctors
2. कोठारी आयोग (1964-66) ने 'समान विद्यालय प्रणाली' (Common School System) की सिफारिश क्यों की? / Why did the Kothari Commission (1964-66) recommend the 'Common School System'?
(a) केवल निजी स्कूलों को समाप्त करने के लिए / Only to abolish private schools
(b) सभी बच्चों को समान गुणवत्ता वाली शिक्षा के अवसर प्रदान करने के लिए / To provide all children with equal opportunities for quality education
(c) केवल शहरी क्षेत्रों में शिक्षा में सुधार के लिए / Only to improve education in urban areas
(d) शिक्षा के माध्यम के रूप में केवल एक भाषा को बढ़ावा देने के लिए / To promote only one language as the medium of instruction
23. Matching Type MCQ Question (Hindi & English):
निम्नलिखित को सुमेलित कीजिए: / Match the following:
सूची I / List I
(i) शिक्षा का व्यवसायीकरण / Vocationalization of Education
(ii) शिक्षा और उत्पादकता / Education and Productivity
(iii) शिक्षा और सामाजिक तथा राष्ट्रीय एकता / Education and Social and National Integration
सूची II / List II
(a) शिक्षा द्वारा चरित्र निर्माण और मूल्यों का विकास / Development of character and values through education
(b) शिक्षा द्वारा विशिष्ट कौशल और व्यावसायिक प्रशिक्षण प्रदान करना / Providing specific skills and vocational training through education
(c) शिक्षा द्वारा सभी क्षेत्रों में उत्पादन बढ़ाना / Increasing production in all sectors through education
(a) (i)-(a), (ii)-(b), (iii)-(c)
(b) (i)-(b), (ii)-(c), (iii)-(a)
(c) (i)-(c), (ii)-(a), (iii)-(b)
(d) (i)-(b), (ii)-(a), (iii)-(c)
39. Arrange Type MCQ Question (Hindi & English):
कोठारी आयोग (1964-66) द्वारा प्रस्तावित विद्यालय शिक्षा की नई संरचना के चरणों को प्रारंभिक से अंतिम के क्रम में व्यवस्थित कीजिए: / Arrange the stages of the new structure of school education proposed by the Kothari Commission (1964-66) in order from earliest to latest:
(i) उच्चतर माध्यमिक शिक्षा (Higher Secondary Education)
(ii) निम्न प्राथमिक शिक्षा (Lower Primary Education)
(iii) पूर्व-प्राथमिक शिक्षा (Pre-Primary Education)
(a) (i), (ii), (iii)
(b) (iii), (ii), (i)
(c) (ii), (i), (iii)
(d) (iii), (i), (ii)
40. MCQ Questions from the Paragraph (Hindi & English):
1. कोठारी आयोग (1964-66) द्वारा सुझाई गई शिक्षा संरचना क्या थी? / What was the education structure suggested by the Kothari Commission (1964-66)?
(a) 8+4 / 8+4
(b) 10+2+3 / 10+2+3
(c) 10+4+2 / 10+4+2
(d) 12+3 / 12+3
2. कोठारी आयोग (1964-66) द्वारा सुझाई गई शिक्षा संरचना का मुख्य उद्देश्य क्या था? / What was the main objective of the education structure suggested by the Kothari Commission (1964-66)?
(a) केवल छात्रों को कम उम्र में रोजगार के लिए तैयार करना / Only to prepare students for employment at a young age
(b) छात्रों को उच्च शिक्षा के लिए बेहतर ढंग से तैयार करना और उन्हें व्यावसायिक अवसरों के लिए आवश्यक कौशल प्रदान करना / To better prepare students for higher education and provide them with the necessary skills for vocational opportunities
(c) शिक्षा को केवल सैद्धांतिक ज्ञान पर केंद्रित करना / To focus education only on theoretical knowledge
(d) शिक्षा को केवल शहरी क्षेत्रों के छात्रों के लिए सुलभ बनाना / To make education accessible only to students in urban areas

Popular Posts

Contact Us